top of page
Search

סיפורי אגדה אמיתיים על נשים שהיו לאגדה

הספר “אגדות אמיתיות” כשמו כן הוא: סיפורים אמיתיים הכתובים כאגדות מרתקות ומרגשות על חמישים נשים מיוחדות ופורצות דרך שהפכו לאגדה.



הספר “אגדות אמיתיות”, שכתבה סופרת הילדים שהם סמיט, מאגד את סיפוריהן של חמישים נשים בישראל, מהנרייטה סאלד, מייסדת ארגון “הדסה”, דרך חנה סנש, לאה ניקל, נעמי שמר, אסתר רוט שחמורוב, עדה יונת ורבות אחרות, ועד לעדי אלטשולר, יזמית ומייסדת תנועת הנוער “כנפיים של קרמבו”,  חמישים נשים מעוררות השראה – שופטות, חוקרות, מנהיגות, יזמיות, ספורטאיות ואמניות.


הספר מרחיב אופקים וניתן ללמוד ממנו על פעילותן של נשים מוכשרות ונחושות אלו, שפעילותן נדחקה, למרבה הצער, פעמים רבות לשולי ההיסטוריה הציונית. הוא פורש יריעה רחבה מאד, גם מבחינת אורך התקופה וגם מבחינת תחומי הפעילות השונים של הנשים, תוך שהוא סוקר את השינויים במעמד האישה ומעביר את המסר שהכול פתוח בפני הילדות והנערות של היום.


שמחתי מאד להיווכח כבר בסיפור הראשון שהספר כתוב באופן לא דידקטי לחלוטין. הסיפורים מרתקים ומרגשים מבלי לגלוש לקיטשיות. הם מספרים סיפור מדויק על דמויות אמיתיות אך כתובים כאגדות, סוגה שאהובה ביותר על ילדים.


הסיפורים מעבירים בעדינות רבה מסרים של שוויון, אנטי גזענות וקבלת האחר, ומעלים על נס ערכים של חמלה ושל חסד. הם דנים בסוגיות מורכבות, כמו פרשת קו 300 והאיסור לרצוח שבויים בסיפור על השופטת דורית בייניש, ברגישות רבה ובהתאמה לגילאי הקוראים הצעירים.


מקריאת הסיפורים מתקבלת תמונה כרונולוגית של הסיפור הישראלי הנשי במאה העשרים, וכמו שנאמר בהקדמה לספר: “את הסיפורים תוכלו לקרוא בכל סדר שתבחרו, אבל אם תקראו אותם בזה אחר זה תוכלו להרגיש את חלוף הזמן ולגלות שרשרת זהב של נשים מגשימות, שמוסרות זו לזו את השרביט כמו במירוץ שליחים, ובתום הקריאה – השרביט יעבור אליכן”.


הכותבת הקפידה על תמהיל של נשים מכל קצות החברה, מכל הדתות, העדות והתרבויות. הנשים המתוארות אינן עשויות מקשה אחת גם בשל מצבן האישי והמשפחתי המגוון. הסיפורים מעודדים דיון על מקומה של האישה בחברה ובמשפחה ומציעים מודלים חלופיים. המסר הברור הוא שכל בחירה שהיא, בין אם בחירה בחיי משפחה במקום בפיתוח קריירה או להפך, בקריירה על פני נישואין וגידול ילדים, ובין אם בחירה בשילוב של חיי משפחה והורות או בחיים במסגרת של זוגיות השונה מן המקובל, היא לגיטימית.


האיורים בחמישים הסיפורים אוירו בידי מאיירים שונים ומוכשרים, והם מעשירים את הסיפורים ומוסיפים להם עוד ממד. אציין כמה מהם: השחקנית  חנה רובינא (מאיה איש שלום), רחל המשוררת (גלעד סליקטר), מאלפת הכלבים רודולפינה מרצל (איור של ניב תשבי שמתכתב עם האיור בספר “איה פלוטו”), גולדה מאיר (כפיר מהצרי), האדריכלית ג’ניה אוורבוך (אריאל וולק), לאה גולדברג (עינת צרפתי), הקריקטוריסטית פרידל שטרן (נעם וינר), הציירת לאה ניקל (חן וינר), העורכת חנה זמר (סיון פיטרמן), האצנית אסתר רוט שחמורוב (תום אנגלר), העיתונאית אילנה דיין (עמית שמעוני), השחקנית רונית אלקבץ (דוד פולונסקי) והיזמת עדי אלטשולר (שחף מנאפוב).


הספר מוקדש “לחוה, שטעמה ראשונה מפרי הדעת”.

מומלץ בחום!


אגדות אמיתיות סיפורים: שהם סמיט, איור: מאיירים שונים, הוצאת כנרת, זמורה, דביר.

2 views0 comments

Recent Posts

See All

דוב טוב הכול טוב

דוב פדינגטון 2 – חוויה קסומה לכל המשפחה. הסרט המקסים “הדוב פדינגטון 2″ הוא המשך לסרט הראשון. פדינגטון מתגורר בביתה של משפחת בראון ומרוצה מאד מחייו. כולם אוהבים אותו, כולל שכניו לרחוב שנשבו בקסמיו. תחי

bottom of page